TEMA 4. Infeccions bacterianes

• Flora cutània resident i patògena.
  • Infeccions estafilocòcciques i estreptocòcciques. Impetigen. Ectima. Erisipel·la/cel·lulitis. Fascitis. Limfangitis. Fol·liculitis, foroncles i àntrax. Perionixi aguda. Síndromes per superantígens: síndrome del xoc tòxic i síndrome de la pell escaldada estafilocòccica.
  • Infeccions per corinebacteries. Eritrasma. Queratòlisi punctata. Tricomicosi axilar.
  • Erisipeloid.
  • Infeccions per pseudomones. Fol·liculitis. Síndrome de les ungles verdes. Ectima gangrenós.
  • Carbuncle.
  • Lesions cutànies a la sepsis. Endocarditis. Meningitis meningocòccica. Gonococèmia.
  • Rickettsiosis i borreliosis.

Objectius:

1. Enumerar les característiques clíniques i elaborar un pla de tractament i prevenció de les principals piodermitis (impetigen, ectima, erisipel·la, cel·lulitis, fol·liculitis, perionixis aguda) i de l’eritrasma.
2. Diferenciar l’escarlatina estafilocòccica de l’estreptocòccica i el síndrome de la pell escaldada per estafilococs de la síndrome de Lyell.
3. Descriure els símptomes de la síndrome del xoc tòxic estafilocòccic i estreptocòccic.
4. Enumerar les característiques de les vasculitis sèptiques.
5. Enumerar les manifestacions cutànies de la febre botonosa mediterrània i elaborar un pla de tractament i prevenció.

Bibliografia:

Requena L. Piodermitis. Piel 1990; 5: 291-298.

Manders SM. Infectious disease update. Dermatol Clin 2001; 19: 749-756.

Bisno AL, Stevens DL. Streptococcal infections of skin and soft tissues. N Engl J Med 1996; 334: 240-245.

Manders SM. Toxin-mediated streptococcal and staphylococcal disease. J Am Acad Dermatol 1998; 39: 383-400.

García-Patos V, Castells A. Infecciones cutáneas por Pseudomonas aeruginosa. Piel 1995; 10: 87-98.

Ribera Pibernat M. Antibioticoterapia sistémica en Dermatología. Piel 1999; 14: 428-435.

Webs recomanades:

Tema 5 >